برای درک بهتر نویز دوربین مدار بسته ابتدا باید نحوه ثبت یک عکس یا تصویر توضیح داده شود. سنسور سی‌ سی‌ دی هر تصویر را پردازش می‌کند و آن را به دستگاه دی‌ وی‌ آر ارسال می‌کند. مادامی‌که دوربین در شرایط نوردهی ضعیف قرار داشته باشد، سنسور تصویر چیزی به اصطلاح رنگ بیژگی یا تغییرات در سایه رنگ، درخشندگی و یا روشنایی تصویر را ثبت می‌کند.

نویز تصویر

هنگامی‌که شرایط نوردهی در محیط ضعیف باشد در تصویر نهایی نویز ایجاد می‌شود. همچنین وقتی اشیاء بازتابنده نور به حد کافی در محیط وجود نداشته باشد نویز ایجاد می‌گردد، از این‌رو امکان تمایز بین رنگ‌های مختلف یا کنتراست وجود ندارد. نویز فلفلی و نمکی از انواع دیگر نویز به حساب می‌آیند و زمانی ایجاد می‌گردند که رنگ پیکسل‌ها با پیکسل‌های محیط اطراف متفاوت است و در نهایت نقاط سیاه و سفید در تصویر به وجود می‌آید.

نویز گاوسی

نویز گاوسی یا نویز تشدیدشده در اثر تداخل تصادفی صورت می‌گیرد و باعث می‌شود هر پیکسل با رنگ اصلی‌اش فرق داشته باشد. این اصطلاح برگرفته از توزیع گاوسی یا تابع تراکم احتمال است که معادل توزیع نرمال است. نویز گاوسی تمام پیکسل تصویر را تشدید می‌کند بخصوص پیکسل‌های آبی رنگ و موجب اعوجاع تصویر می‌گردد.

نویز فیلم

نویز فیلم نوع دیگری از نویز است. این نویز به سیگنال تصویر بستگی دارد. در واقع نویزی معمولی است که در تصاویر ضبط شده تحت شرایط نوردهی ضعیف دیده می‌شود. اصطلاحا به آن ساختار یکپارچه هم گفته می‌شود. به طور مختصر، این نویز زمانی اتفاق می‌افتد که سنسور نتواند نور کافی دریافت کند و اصطلاحا خمیدگی در تصویر ایجاد می‌گردد و در نهایت اثر دانه دانه شدن ظاهر می‌شود. علت تار شدن و حالت مه‌آلود تصویر هم به همین خاطر است.