UVR در لغت به معنای دستگاه ضبط جهانی می باشد که برگرفته از Universal Video Recorder است .

تفاوت UVR با DVR و NVR چیست ؟

قبل از اینکه تفاوت UVR را با سایر دستگاه ها بررسی کنیم ، ابتدا باید به تعریف کلی از UVR بپردازیم که در این حالت پاسخ بسیاری از سوالات داده خواهد شد .
UVR ها دستگاه هایی هستند که قابلیت پذیرش هر نوع دوربین مداربسته با هرنوع تکنولوژی را دارا می باشند . مثلا در گذشته ای نه چندان دور که شاهد ظهور پروتکل ها و تکنولوژی های جدید نظارت تصویری بودیم ، دستگاه ها و دوربین های ساخته شده ، تنها با تکنولوژی تجهیزات خود آنها سازگاری داشتند . به عنوان مثال دوربین های AHD فقط به دستگاه های AHD قابلیت اتصال داشتند و به دستگاه DVR که HDTVI و یا Turbo HD بود ، سازگاری نداشت .
نسل جدیدتری از دستگاه های ضبط نظارت تصویری HVR نام داشت و هم اکنون هم در بازار خرید و فروش می شود . HVR ها دستگاه هایی بودند که تکنولوژی ۴in1 ( چهار در یک ) داشتند ، به این معنا که چهار پروتکل تصویر را اعم از AHD و HDTVI و HDCVI و Analog را پشتیبانی می کردند که در نوع خود بسیار خوب بودند و کار را برای افرادی که از آنها استفاده می کردند بسیار ساده و راحت می کرد .

هم اکنون به تفاوت های UVR با NVR و DVR می پردازیم :

در ابتدا باید بگوییم که UVR را با NVR نمی توان مقایسه کرد ، به دلیل اینکه NVR فقط مخصوص سیستم های نظارت تصویری تحت شبکه بوده و UVR علاوه بر پشتیبانی از دوربین تحت شبکه ، دوربین های آنالوگ را هم پشتیبانی می کند .
و حالا تفاوت UVR با DVR :

برای تعریف تفاوت ها می توانیم امکانات DVR ها را نام برده تا بتوانیم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم .

DVR آنالوگ معمولی
DVR با تکنولوژی AHD
DVR با تکنولوژی HDTVI ( Turbo HD )
DVR با تکنولوژی HDCVI
HVR هایبرید ، دستگاه های هایبریدی ۴in1
و در آخر UVR که از تکنولوژی AHD و HDTVI و HDCVI و Analog و دوربین های تحت شبکه پشتیبانی می کند .

پس در واقع UVR ترکیبی از NVR و HVR می باشد که به اصطلاح به آنها ۵in1 هم گفته می شود .

UVR را در خانواده DVR ها قرار می دهند ، به دلیل اینکه تکنولوژی های AHD و HDTVI و HDCVI و Analog همگی از نسل تکنولوژی مادر که آنالوگ است و از بستر آنالوگ استفاده می کنند و دستگاه هایی که از بستر آنالوگ و کابل کواکسیال استفاده می کنند را DVR می گویند . بنابراین چون عمده امکانات دستگاه های UVR در مورد تکنولوژی های آنالوگ است ، آن را در بخش دستگاه های DVR به صورت ۵in1 قرار می دهند