بخش بیرونی و بدنه دوربینهای مداربسته دام به خاطر شکل ظاهری خاصی که دارند، از قابی شیشه ای تشکیل شده اند. این قاب از جنس پلی کربنات و پلاستیک سخت و شفاف می باشد و به راحتی می توانند با هر آلودگی یا خراشی روی کیفیت تصویر اثر بگذارند. در این مطلب به بررسی تاثیرات این موضوع روی تصویر دریافتی می پردازیم.

دوربینهای مداربسته امروزه در همه جا کاربرد دارند و خیلی از اوقات شیشه حباب این دوربینها بر اثر نشستن گرد و خاک و باران و خش برداشتن یا حتی اثر انگشت می تواند کثیف شده و بر روی تصویر دوربین مداربسته تاثیرات بدی بگذارد. این تاثیرات منفی بیشتری روی دوربینهای مداربسته مجهز به سیستم نور فروسرخ یا دید در شب دارد.

در این مقاله آموزشی یک دوربین مداربسته دام مجهز به پروژکتور فروسرخ را با توجه به عوامل تاثیر گذار روی شفافیت حباب شیشه ای دوربین مداربسته مورد بررسی قرار می دهیم. شرایطی نظیر آلودگی به گرد و غبار، اثر انگشت و چرب شدگی و حتی خش افتادگی را بر روی حباب شیشه ای دوربین مداربسته دام تست کرده و در ادامه سعی می کنیم به تفاوت وضعیت در تصویر دوربین مداربسته بپردازیم. توجه کنید که بسیاری از این تغییرات روی شیشه حباب دوربین مداربسته به آسانی قابل دیدن نیست و باید بصورتی ریزبینانه و با دقت به سطوح شیشه محافظ دوربین توجه کنید.

در تصویر زیر در زاویه ای که عکس از دوربینهای مداربسته گرفته شده است بخوبی می توانید اثرات چرب شدگی یا خراشیدگی را مشاهده نمایید:

حباب-دوربین-مداربسته

در بررسی هایی که انجام شده، لکه های جزئی، گرد و خاک و خراش حباب شیشه ای دوربین بر روی کیفیت تصویر درکنار نور دید در شب فروسرخ اثر منفی گذاشته و بسیاری از جزئیات یا دیده نمی شوند و یا قسمتهایی از میدان دید کاملا تار می شود. البته این در حالی می باشد که گاهی این اثرات در تصویر روز دوربین مداربسته و یا حتی در ظاهر دوربین مداربسته قابل دیدن نیستند.

کاربران باید در هنگام استفاده از دوربین مدار بسته یا تمیز کردن بدنه دوربین مراقب این موضوع باشند و تنها با یک پارچه ضد خش یا ضد الکترو استاتیک برای تمیز کردن محافظ شیشه ای دام استفاده کنند تا از ایجاد خراشهای ریز جلوگیری شده باشد.

‎‌‌

در آزمایشات مشخص شده که با کمترین فشار ممکنی حباب شیشه ای محافظ دوربین دام که از جنس پلی کربنات است به آسانی خراشیده می شود. حبابهای شیشه ای که بر روی زمین قرار بگیرند یا حتی بر روی چمن یا پارچه کشیده شوند به آسانی خش بر می دارند. کاربران باید از پوششهای محافظ برای قاب دوربین مداربسته استفاده کنند تا در صورت جا به جایی قاب یا افتادن از دست ممکن کمترین خش بر روی قاب بیفتد و یا در صورت ممکن اصلا آن را تعویض نمایند.

تاثیر تصویر در نور IR

تمام اثراتی که در بالا ذکر شد در حالت دید در شب شدیدا بیشتر می شود و علت اصلی آن هم به بازتاب یا شکست و برگشت نور از روی حباب شیشه ای به روی لنز است. علت رفلکس نور ذرات روی قاب، خراشها و حتی چربی اثرات انگشت است که همانطور که در تصویر می بینید همه جای میدان دید را تار کرده اند. در تصویر زیر میدان دید در حالتی که قاب عاری از آلودگی است بخوبی دیده می شود.

کیفیت-تصویر-دوربین-مداربسته-نورکم

تاثیر در تصویر روز

کیفیت تصاویر در نور روز کمتر تحت تاثیر قاب قرار می گیرد و بیشتر شبیه حالت مه گرفتگی خواهد داشت. حتی با قابی هم که خراش افتاده و در نور شب قابل استفاده نیست، در روز تصاویر قابل استفاده ای به وجود می آید. در تصویر زیر تاثیر شدتهای مختلف آلودگی را می بینید:

کیفیت-تصویر-دوربین-مداربسته-نورکم

وضعیت در دوربینهای مداربسته فرمهای دیگر

توجه کنید که این تاثیرات می تواند بسته به وضعیت نور فروسرخ فرق داشته باشد. مثلا تصاویر دوربینهای مداربسته ای که هم لنز و هم پروژکتور فروسرخ زیر یک قاب قرار گرفته اند بیشتر از این اثرات آسیب می بینند.