دوربین های مداربسته و سیستم نظارت تصویری از وسایل ضروری و بسیار کارآمد برای محافظت و مدیریت انبارها می‌باشند. با توجه به نیازها و وضعیت موجود در انبارها به بررسی عملی تفاوت دوربین‌های مداربسته با رزولوشن ها و ویژگی های مختلف می پردازیم تا در پایان بتوان بهترین انتخاب را باتوجه به وضعیت اتخاذ کرد.

اکثر اوقات در انبارها محصولات ارزشمندی وجود دارند که نباید با هیچ مشکلی مواجه شوند. برای بررسی تفاوت ها و ویژگی دوربینها از انبار کوچکی که در تصویر زیر مشاهده می کنید شروع می کنیم:

مداربسته انبار

در این مقاله این موارد بررسی می‌شوند:

  • تفاوت رزولوشن : بررسی تفاوت تصویر انبار بین دوربین هایی با رزولوشن های SD، HD، ۵MP، ۴K و ۱۰MP.

  • میدان و گستره دید

  • استفاده از دید در شب با منبع نور فروسرخ یا دوربین مداربسته با قابلیت کار در نور فوق العاده کم(Super Low Light)

  • استفاده از دوربین مداربسته پانورامیک

توصیه های کلیدی

رزولوشن دوربین انتخابی انبارحداقل ۱۰۸۰P باید باشد؛ حتی اگر انبار کوچک باشد. به دلیل این که راهروهای بلند و درنتیجه فاصله طولانی تا هدف نیاز به کیفیت و دقت بالایی در ضبط تصاویر دارد. رزولوشن های SD و۷۲۰P حتی برای فاصله های کوتاه هم جزئیات کمی را نشان می دهند. به هرحال اگر دوربین مداربسته با رزولوشن بالاتر استفاده شود(۵مگاپیکسل یا بیشتر)، به علت میزان نور کم در اغلب انبارها ممکن است منجر به بروز نویز در تصویر و کاهش کیفیت آن شود.

منبع نور فروسرخ IR(دید در شب) می تواند اتفاقات در تاریکی و شب را نیز ضبط کند. زمانی که چراغهای انبار بعد از ساعت کاری، خاموش شوند دوربین های مداربسته با قابلیت کار در نور بسیار کم هم به سختی می توانند اجسام را ببینند و بهتر است از دوربین هایی با منبع نور IR استفاده شود.

اگر تنها بررسی کلی صحنه ها و فعالیتهای رایج در انبار هدف استفاده از دوربین باشد، دوربین مداربسته پانورامیک می تواند بهترین انتخاب باشد؛ چرا که محدوده وسیعی را تحت پوشش قرار می‌دهد و علاوه بر قفسه ها، کف انبار را نیز به خوبی پوشش می‌دهد. البته برای شناسایی و تشخیص جزئیات زیاد مورد اعتماد نیستند. به علت اینکه ارتفاع بلند سقف ها و محل نصب دوربین ها در انبار و سوله ها و فاصله زیاد دوربین مداربسته پانورامیک تا محل مورد نظر امکان دارد به نتیجه مطلوب نرسیم. اگر نیاز به جزئیات بیشتری وجود دارد، توصیه می شود از چندین دوربین مداربسته بجای یک دوربین مداربسته پانورامیک استفاده شود.

بررسی کلی

توجه کنید که صحنه مثال ما که تصویرش را در ابتدای مقاله مشاهده کردید،یک انبار کوچک را نشان می داد که ابتدا تا انتهای آن تنها حدود ۱۸ متر است. جزئیات در انتهای راهرو انبار ممکن است حتی با محدود کردن میدان دید نیز واضح به نظر نرسد. حال با بررسی تفاوتها بیشتر در عمل به انتخاب بهتر دست پیدا می کنیم.

مقایسه تصاویر دوربین های مداربسته با رزولوشن تصویر SD، HD و (چندین مگاپیکسل)فراتر از HD

در تصویر زیر به خوبی می توان تفاوتها را مشاهده کرد. در تصویر زیر فردی از در ورودی انبار وارد شده است که معمولا بخاطر تفاوت نور و فاصله می تواند چالش برانگیز باشد. با میدان دید افقی ۱۳.۵ متری، میزان پیکسل بر متر در رزولوشنهای SD و ۷۲۰P خیلی کم است و شناسایی دقیق براساس جزئیات امکان پذیر نیست. تصویر دوربین مداربسته با رزولوشن های ۱۰۸۰P و ۵MP نیز مثلا برای جزئیات صورت کمی نا خوشایند و ناهموار به نظر می رسند. همانطور که دیده می‌شود، صورت فرد در رزولوشن ۴K راحت تر قابل تشخیص است. در دوربین مداربسته با رزولوشن ۱۰مگاپیکسل کیفیت تصاویر با افزایش نویز تصویر در این صحنه بخاطر نورکم انبار(تقریبا ۳۵ لوکس) افت زیادی می کند، در شرایطی که این مشکل در بقیه دوربین ها دیده نمی شود.

تصویر-دوربین-مداربسته-درانبار

تصویر دوربین مداربسته در انبار

دوربین مداربسته با قابلیت کار در نور بسیار کم در مقایسه با دوربین مداربسته با نور IR

زمان تاریکی در بیشتر انبارها محدود است(به استثنای انبارهای شبانه روزی) و قابلیت ضبط تصاویر در نور کم یک ویژگی مهم در تشخیص حوادث در ساعت خاموشی است.

تصاویر زیر مقایسه تصاویر دوربین مداربسته با قابلیت کار در نور کم و دوربین مداربسته مجهز به نور فروسرخ را نشان می دهد. رزولوشن تصویر و میدان دید در هردو صحنه یکی بوده و در تاریکی شدید با میزان نور ۰.۰۲ لوکس تصویربرداری شده است. دوربین مداربسته بولت مجهز به نور IR خیلی واضح اجسام را در صحنه تشخیص می دهد در حالی که دوربین مداربسته با قابلیت کار در نور کم کاملا تصویری تیره ضبط می‌کند.

‌‌

کارایی-نورIR-درانبار

در تصویر زیر هم تفاوت جزئیات در زوم مشاهده می شود.

دوربین-مداربسته-بانورIR-زوم

‌‌

 

دوربین مداربسته پانورامیک

با توجه به سایز انبار و حجم فعالیتها در اطراف منطقه میدان دید، استفاده از دوربین مداربسته پانورامیک اغلب پیشنهاد می شود. این دوربین ها به کاربران اجازه می دهند تمام راهرو یا راهروها را بسته به شکل نصب و نوع آنها از یک نقطه مشاهده کنند که البته در این حالت نسبت به دوربین مداربسته با لنز ثابت، جزئیات کمتری در تصویر دیده می شوند.

به هر صورت با توجه به میزان پیکسل در هر متر، جزئیات کمی قابل دیدن است که علت آن هم همانطور که گفتیم فاصله زیاد دوربین از کف انبار می باشد. در تصاویر مشاهده می کنید که در دوربین مداربسته پانورامیک از بالا بخاطر زاویه ای که دوربین با سوژه دارد،نمی توان قد و لباس شخص را تشخیص داد. همچنین شاید تشخیص برداشتن شیئی کوچک نیز با این میزان کم پیکسل بر متر، دشوار باشد.

مقایسه-دوربین-مداربسته-پانورامیک

در دوربین مداربسته پانورامیک کاهش شدید جزئیات در شب شدید تر هم خواهد شد. حتی هنگام استفاده از دوربین مداربسته پانورامیک که مجهز به نور IR نیز باشد، تشخیص اشیاء تنها در صورتی ممکن است که خیلی به دوربین نزدیک باشند و درواقع همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، در فاصله معمول هم تشخیص شخص غیر ممکن است.

‌‌

دوربین-مداربسته-پانورامیک-بانورIR