p2p يا آی پی استاتیک ؟

در اين مقاله ميخواهيم به مبحث انتقال تصوير از دو روش آي پي استاتيك و p2p بپردازيم و در آخر روش بهتر از بين اين دو را معرفي كنيم.
انتقال تصوير مسئله اي مهم در سيستم هاي مداربسته به شمار ميرود.
در سال هاي اخير روش هاي جديدي براي اين امر معرفي شده است كه ميتوان علاوه بر روش آي پي استاتيك از آنها استفاده كرد.

 

نگاهي كوتاه به روش آي پي استاتيك:

براي هر كدام از روش هاي انتقال تصوير يك اينترنت مبدا ( جايي كه دوربين ها و دستگاه قرار دارد ) و يك اينترنت مقصد ( جايي كه ميخواهيد در آنجا تصوير را ببينيد ) لازم است. در روش آي پي استاتيك بايد از شركت تهيه كننده اينترنت خود، درخواست كنيد كه يك آدرس آي پي ثابت يا وليد يا استاتيك به اشتراك شما تعلق بدهند. توجه داشته باشيد حدالامكان از اينترنت مخابرات يا وايمكس استفاده نكنيد . بعد از تخصيص آي پي استاتيك و تنظيمات مربوطه در مودم توسط كارشناس متخصص دوربين مداربسته عمليات انتقال تصوير انجام ميشود و ميتوانيد در هر كجاي دنيا كه باشيد تصاوير دستگاه مداربسته خود را دريافت كنيد.

 

 

 

روش DDNS:
در اين سرويس كه معمولا از طرف شركت هاي توليد كننده دوربين مداربسته و دستگاه ضبط آن ارائه ميشود داراي زمان محدود مي باشد و بعد ازگذشت يك زمان مشخص از حالت رايگان خارج شده و بايد آن را شارژ كرد.
طرز كار اين روش اين چنين است كه شما با استفاده از آدرس DNS هايي كه در دستگاهتان مشخص شده است ميتوانيد آنها را داخل نرم افزار مقصد وارد كنيد و تصاوير خود را دريافت كنيد . اين روش به هيچ عنوان امن نيست و ممكن است تصاوير شما توسط شركت توليد كننده قابل دسترس باشد.

 

روش P2P:
اين روش به دليل راحتي و كاركرد آسان بين كاربران و همكاران دوربين مداربسته بسيار محبوب شده و متاسفانه بايد بگوييم اين روش اصلا اصولي نبوده و از لحاظ امنيت بسيار مشكل دارد و همچنين كيفيت عمليات انتقال تصوير بسيار ضعيف است. منظور از ضعف كيفيت عمليات انتقال تصوير ، ضعف كيفيت تصاوير نيست بلكه مفهوم آن، قطعي تصاوير و در بسياري از موارد عدم سرويس دهي ميباشد .
كاركرد اين سيستم به اين شكل است كه دستگاه در قسمت تنظيمات شبكه به شما يك باركد نمايش ميدهد كه ميتوانيد از داخل نرم افزار مربوطه آن دستگاه داخل تلفن همراه خود آن را اسكن كرده و تصاوير را بدون نياز به آي پي استاتيك دريافت كنيد.
در واقع روش كار اين سيستم اين است كه تصاوير خروجي از دستگاه شما داخل يك فضا آپلود ميشود كه معمولا توسط شركت سازنده اين دستگاه ها مشخص ميشود و نام و مكان آن نا معلوم است، بعد از آن توسط نرم افزار و با فراخواني آن توسط دستور كاربر ، تصاوير نمايش داده خواهند شد .

 

 

 

maxresdefault copy

 

 

 

روش P2P و DDNS به يكديگر بسيار شبيه هستند و قطع و صل شدن اين سرويس ها توسط شركت سازنده آن دستگاه ها مشخص ميشود كه چه زماني سرويس بدهند يا ندهند. جدا از اين موضوع بحث امنيت ميان است كه اصلا روش مناسبي نخواهند بود . در اين سو روش آي پي استاتيك يك روش امن و معمولا بدون قطعي ميباشد كه به دليل پيش نياز به دانستن مباني شبكه و تنظيمات مودم ، و متاسفانه پايين بودن سطح اطلاعات فني و كامپيوتري برخي از دوستان همكار ، به مشتري ها پيشنهاد نمي شود.