درباره Dual Stream چه می دانید؟ آیا تا به حال سعی در انتقال تصاویر روی موبایل و کامپیوتر کرده اید؟ آیا میدانید دلیل پایین تر بودن کیفیت تصویر در موبایل نسبت به DVR چیست؟ مفهوم Dual Stream دوربین مداربسته، یکی از مفاهیم مهم و معمولا نادیده گرفته در سیستم های مداربسته است. واژه Stream به معنی جریان ، بطور معمول یک فیلم از تعدادی عکس تشکیل گردیده که به صورت یک جریان پیوسته به نمایش گذاشته و و ویدئو را بوجود می آورد. از آنجایی که ویدئو از وجود یک جریان مسلسل از تصاویر به وجود می آید ، از این اصطلاح در رابطه با جریان تصویر استفاده می شود.

Dual Stream به معنای استفاده از دو مسیر متفاوت از تصویر است که هر یک دارای خصوصیات مختص خود هستند. در سیستم های دوربین های مداربسته هم از این جریان وجود دارد.

 

محل کاربرد Dual Stream کجا می باشد ؟

در نظر بگیرید یک سیستم دوربین های مداربسته دارید که تصاویر آن را هم روی یک مانیتور می بینید و تصمیم دارید تصاویر دوربین ها را هم روی موبایل و کامپیوتر هم داشته باشید و ببینید ، بنابراین تصاویر باید در یک مسیر برای سه دستگاه فرستاده شود که چنین قابلیتی موجب افت شدید سرعت و در نتیجه کیفیت تصاویری که برای DVR جهت ضبط فرستاده می شود گردد بنابراین باید قدرت پردازش و ارسال تصاویر در دوربین ها آنقدر بالا باشد که اگر احتیاج شد تصاویر را هم زمان برای چند دستگاه ارسال نماید افت سرعت با کیفیت در تصاویر موجود نباشد.

ولی بالا بردن قدرت پردازش باعث افزایش قیمت دستگاه ها می شود که معمولا به صرفه نمی باشد ، بنابراین راه حلی که پیشنهاد می کنیم این است که برای ارسال تصاویر دو مسیر داشته باشیم که یکی از آن ها تصویر را با کیفیت و سرعت بالا برای DVR جهت ضبط فرستاده و دیگری جهت ارسال به کامپیوتر و ، موبایل و ….

این جریان دو مسیره را اصطلاحا Dual Stream می نامند . مسیر اول که قرار است تصاویر با کیفیت را به DVR ارسال نماید را Main Stream و باند دیگر که برای موبایل ها با دستگاه های دیگر که برای موبایل ها با دستگاه های دیگر ارسال می گردد را Sub Stream می نامند . بدیهی است که کیفیت تصویر در Sub Stream پایین تر است .

هر زمان که شما سعی کنید از طریق یک وسیله دیگر به جز دستگاه ضبط کننده به تصاویر دوربین ها وصل شوید در واقع تصاویر را به صورت Sub Stream مشاهده می کنید. این موضوع شامل دیدن تصویر بر روی موبایل از طریق اینترنت، دیدن تصویر از طریق یک کامپیوتر متصل شده به دستگاه اصلی و … می شود. پس توجه داشته باشید که کیفیت تصویر در انتقال تصویر یا با کیفیت تصویر اصلی دستگاه متفاوت است و معمولا کیفیت پایین تری دارد.