بسیاری از کاربران و مردم که تخصص چندانی در زمینه دوربین مداربسته ندارند، بر این گمان هستند که دوربین های مداربسته به خودی خود قادر به ضبط و ذخیره تصاویر می باشد. نمی توان گفت که این فرضیه از ریشه غلط است. به دلیل اینکه تا چندی پیش (حدود دو سال گذشته) دوربین مداربسته ای با چنین امکانی در بازار کشورمان یافت نمی شد، و برای ضبط و ذخیره تصاویر لازم بود حتماً از دستگاه ضبط (DVR یا NVR) استفاده شود.

 

اما از دو سال اخیر تا کنون دوربین هایی تولید شده اند که قابلیت پشتیبانی از کارت حافظه (Micro SD) را دارند و قادر خواهند بود که تصاویر را به مدت کوتاه با حجم محدود که اغلب تا حدود 1286B تا 2566B در کارت حافظه خود ذخیره کنند.

 

 

 

اما محدودیت این دوربین ها در چیست؟

آیا با وجود چنین امکانی می توان دستگاه ضبط مداربسته را حذف کرد؟

 

در پاسخ به سؤالات باید بگوییم که بزرگترین محدودیت این دوربین ها توانایی ضبط و ذخیره حجم ناچیزی از تصاویر است. همانطور که می دانیم این نوع از دوربین ها بیشتر از نوع بی سیم تحت شبکه و یا تحت شبکه معمولی می باشند که اصولاً تصاویر خروجی از دوربین های تحت شبکه دارای حجم نسبتاً زیاد به دلیل کیفیت بالای آن است. بنابراین فضای ذخیره سازی تصاویر در حافظه (Micro SD) نهایتاً تا 256 گیگابایت است که اگر بخواهیم به صورت یکسره آنها را روی حالت ضبط ممتد قرار دهیم به سرعت فضای حافظه آنها پرخواهد شد و وقایع و اتفاقاتی که بعد از اتمام حجم ذخیره سازی مذکور، در حال رخ دادن است را از دست خواهیم داد. به همین دلیل هرگز نمی توان این امکان را با دستگاههای ضبط دیجیتال که تکنولوژی ذخیره سازی و کدگذاری به روش های H.265 و H.264 که در حافظه های خواندن هارددیسک درایوها ذخیره می شوند مقایسه کرد.

 

( تصاویری از NAS Storage)

توجه داشته باشید که امکان ضبط تصاویر توسط دوربین های مداربسته ای که کارت حافظه Micro SD دارند عمدتاً از طریق نرم افزار در موبایل یا کامپیوتر انجام پذیر است و عموماً این فناوری برای ثبت لحظات کوتاه و ضروری ساخته شده و به بازار ارائه شده است.