فناوری‌های استفاده شده در دستگاه UPS

یو پی اس یا منبع تغذیه‌ بی وقفه از لحاظ فناوری استفاده شده و عملکرد بر سه نوع می‌باشد. تکنولوژی‌های on-line و off-line شناخته ترین روش ها در زمینه این منابع تغذیه محسوب می‌شوند. ولی نوع line interactive که از همان فناوری off-line به علاوه ترانسفورماتور AVR ایجاد شده است، نزد تولید کنندگان محبوبیت بیشتری دارد.

تامین برق اضطراری یا دستگاه UPS

  1. یو پی اس آنلاین :

    واژه آنلاین به کار رفته در این فناوری به خاطر استفاده‌ مداوم از یکسوکننده (تبدیل ac  به dc) و معکوس‌کننده (تبدیل dc  به  ac) در دستگاه UPS است. حتی  زمانی که قدرت برق به اندازه‌ی کافی است این دو المان در دستگاه استفاده می‌شوند. این موضوع در دو فناوری دیگر وجود ندارد.اینورتر به شکل مداوم برق بدون نویز  را از باتری ارائه می‌دهد و تجهیزات متصل هیچ‌گاه به شکل مستقیم برق را از منبع اولیه دریافت نمی‌کنند. یو پی اس‌ های آنلاین مجهز به فن‌ های خنک کننده هستند که گاها موجب سر و صدا می‌شوند و بیشتر برای مصارف خانگی و دفاتر کوچک کاربرد دارند.

  2. یو پی اس آفلاین :

    فناوری UPS آفلاین رایج ترین نوع برای استفاده در دفاتر و کامپیوترها جهت تامین برق اضطراری می‌باشد. این دستگاه در عرض چند میلی ثانیه بعد از تشخیص قطع برق ،برق مورد استفاده‌ی تجهیزات متصل را از باتری تامین می‌کند.

  3. یو پی اس line interactive :

    این تکنولوژی دستگاه UPS در شرایط عادی، برق خروجی را به وسیله‌ی ترانسفورماتور تثبیت می‌کند و  شکل موج AC آن را صاف  می‌نماید.

وجه تشابه تمامی فناوری‌ها در این است که بعد از قطع برق از باطری برای تامین برق لازم تجهیزات متصل استفاده می‌کنند. تفاوت آنها نیز در عملکرد دستگاه قبل از بروز هر گونه مشکل در ولتاژ برق و حالت عادی است.

کاربرد دستگاه UPS در نصب دوربین مدار بسته

دوربین مدار بسته مانند تمام وسایل برقی زمانی که برق قطع شود از کار خواهد افتاد پس برای از کار انداختن دوربین های مدار بسته کافی است تا برق را قطع کرد

از این رو برای برطرف کردن این عیب دوربین مدار بسته از دستگاه UPS استفاده می نمایند.

برای آموزش نصب و آشنایی دستگاه UPS می توانید در دوره آموزش نصب دوربین مداربسته شرکت نمایید .

 Uninterruptible Power Supply یا دستگاه UPS به منبع تغذیه پشتیبانی اطلاق می‌شود که در زمان قطع و یا نوسانات برق، زمان کافی برای خاموش شدن سیستم یا حالت آماده به کار (StandBy) برای راه‌اندازی مجدد را، در اختیار دستگاه قرار ‌می‌دهد برای مثال، دستگاه UPS دوربین مدار بسته را برای مدت زمان کوتاهی  بعد از قطع منبع برق اصلی ، فعال نگه می‌دارد و به کاربر اطلاع می‌دهد که منبع اولیه برق قطع شده‌است. این دستگاه وسایل متصل به خود را از موج‌های قوی حفاظت می‌کند و اجازه نمی‌دهد که دستگاه آسیب ببیند.

دستگاه UPS از طریق یک‌سوکننده ورودی AC را به DC ، تبدیل می‌کند و تبدیل معکوس را به کمک اینورتر یا معکوس کننده انجام‌ می‌دهد. باتری یا چرخ لنگر نیز انرژی را برای استفاده در زمان قطعی ، ذخیره می‌کند. مسیر بین یکسو‌کننده و اینورتر از طریق یک مدار بای‌پس ایجاد شده است.