UPS مخفف عبارت Uninterruptible power supply و به معنی منبع تغذیه بدون توقف می باشد. و به طور کلی دستگاهی است که برای ایجاد ثبات در تامین برق و تغذیه تجهیزات الکتریکی مانند تجهیزات سیستم مداربسته مورد استفاده قرار می گیرد. البته استفاده از این دستگاه برای پروژه های کوچک دوربین مداربسته و کاربردهای نظارتی ساده الزامی نمی باشد اما در پروژه های حساس و بزرگ استفاده از آنها به شدت توصیه می شود.

وظایف و قابلیت های اصلی دستگاه UPS

دستگاه UPS دوربین مداربسته دارای قابلیت های متعددی می باشد که از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تغذیه سیستم مداربسته در صورت قطع برق : یکی از مهمترین وظایف دستگاه یو پی اس هنگامی است که برق شهری قظع می شود در این زمان دستگاه UPS وارد مدار می گردد و برق مورد نیاز دوربین های مداربسته و سیستم مداربسته را بدون خاموش شدن یا راه اندازی مجدد تامین می کند.

حفاظت از سیستم مداربسته در مقابل بی ثباتی در فرکانس و نوسانات برق : دستگاه یو پی اس فیلترهای مختلفی می باشد که نویز, نوسانات برق شهر را حذف کرده و دوربین مداربسته و تجهیزات سیستم نظارتی را در برابر رعد و برق و ولتاژ بالا حفاظت کرده و برقی با فرکانس یکنواخت به سیستم ارسال می کند.

حفاظت از سیستم مداربسته در مقابل تغییر ناگهانی ولتاژ برق : دستگاه UPS دارای AVR یا تثبیت کننده ولتاژ است, در صورتیکه ولتاژ شهر افزایش یا کاهش یابد دستگاه به صورت خودکار در خروجی ولتاژ ۲۲۰ ولت را به ما می دهد.

حفاظت از سیستم مداربسته در برابر نویز : دستگاه UPS نویز مودم مورد استفاده در سیستم مداربسته را تا حدودی اصلاح می کنند.

 

ساختار و طرز کار دستگاه UPS دوربین مداربسته

دستگاه UPS دارای تعدادی باتری برای ذخیره سازی انرژی برق هستند, به همین دلیل ابتدا باید برق شهری به برق DC تبدیل شود تا امکان ذخیره سازی ولتاژ فراهم شود. به دلیل پر هزینه بودن باتری های ولتاژ بالا هنگام تبدیل از برق شهری به DC ولتاژ آنرا به ۱۲ سا ۲۴ ولت کاهش می دهند. پس از تبدیل به DC برق به باتری ها وارد شده و آنها را شارژ می نماید.

دستگاه UPS تا زمانی که برق شهری تامین باشد تجهیزات دوربین مداربسته را به صورت مستقیم تغذیه می کند و فقط هنگامی که برق شهری قطع می شود از باتری استفاده می کنند. در هنگام قطع برق باید مجددا برق DC به برق AC با ولتاژ برق شهری تبدیل شود. این کار توسط دستگاه اینورتر ( Inverter ) داخل UPS انجام می شود.

انتخاب دستگاه UPS دوربین مداربسته

فاکتورهای زیادی در انتخاب دستگاه یو پی اس مهم می باشد. اما برای سیستم مداربسته معمولا فاکتورهایی مانند توان خروجی و ظرفیت باتری ها مورد توجه است. پیشنهاد می شود برای کاهش هزینه های نگهداری از باتری های با کیفیت با برندهای معتبر استفاده نمایید.