دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه ۲ نوع مختلف از دوربین های مداربسته می باشند. دوربین مداربسته IP نوع جدید و پیشرفته تر از سیستم های مداربسته می باشد. در این مطلب قصد داریم شما را با تفاوت های مهم این سیستم ها آشنا کنیم, در ادامه با ما همراه باشید.

سیستم مداربسته آنالوگ

این سیستم مداربسته نوع اولیه از سیستم های مداربسته می باشد. دوربین های مداربسته آنالوگ به دلیل ارزان قیمت بودن و سادگی اجرا هنوز هم در کارایی های معمولی مورد استفاده قرار می گیرند. در این سیستم مداربسته تصاویر به صورت سیگنال های آنالوگ انتقال پیدا می کنند. البته نوع جدیدی از این سیستم مداربسته تحت عنوان سیستم مداربسته AHD وارد بازار شده که به دلیل قیمت پایینتر خود که بیشتر نزدیک به سیستم آنالوگ سنتی می باشد می تواند کیفیت تصویر HD را در بستر آنالوگ برای شما فراهم کند. این دوربین ها توانسته اند بخش عمده ای از بازار دوربین مداربسته را به خود اختصاص دهند.

( برای اطلاعات بیشتر می توانید در مورد دوربین مداربسته آنالوگ این مطلب را مطالعه کنید )

سیستم مداربسته تحت شبکه (IP)

سیستم مداربسته IP نوع جدید سیستم های مداربسته می باشد. در این سیستم مداربسته تصاویر به صورت داده دیجیتال انتقال پیدا میکنند. دوربین های مداربسته IP کیفیت بالاتری نسبت به نوع آنالوگ دارند و محدودیت کیفیت تصویر دوربین های مداربسته آنالوگ را ندارند.

(برای اطلاعات بیشتر می توانید در مورد دوربین مداربسته تحت شبکه این مطلب را مطالعه کنید )

تفاوت دوربین مداربسته IP و آنالوگ

کیفیت تصویر : از تفاوت های مهم دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه رزولوشن ( کیفیت ) تصویر آنها است. دوربین مداربسته آنالوگ دارای محدودیت کیفیت تا ۷۰۰tvl ( کمتر از ۰٫۵ مگاپیکسل ) است, در صورتیکه دوربین مداربسته تحت شبکه محدودیتی در کیفیت تصویر ندارند و استفاده از دوربین های ۱ تا ۵ مگاپیکسل از این سیستم مداربسته متداول می باشد.

قیمت دوربین مداربسته : از تفاوت های دیگر دوربین مداربسته آنالوگ و شبکه تفاوت قیمت و هزینه پیاده سازی آنها می باشد. دوربین های مداربسته تحت شبکه قیمت خیلی بالاتری نسبت به دوربین مداربسته آنالوگ دارند و این تفاوت قیمت تا ۳ برابر یا حتی بیشتر هم می رسد, به همین دلیل هنوز هم در کارایی های معمولی از سیستم های مداربسته آنالوگ یا تکنولوژی های جایگزین جدید مثل AHD استفاده می شود.

پیاده سازی سیستم مداربسته: تفاوت دیگر سیستم مداربسته آنالوگ و تحت شبکه ,سادگی سیستم مداربسته آنالوگ در نصب و عیب سابی آن می باشد. سیستم مداربسته تحت شبکه به دلیل نیاز به دانش شبکه و پیچیدگی های خاص خود در نصب و راه اندازی معمولا مورد استقبال نصابان معمولی این سیستم ها قرار نمی گیرد.

کابل کشی سیستم مداربسته : سیستم مداربسته آنالوگ و تحت شبکه از نظر کابل کشی و نوع آن دارای تفاوت های زیادی می باشند. سیستم مداربسته تحت شبکه تکنولوژی به مراتب پیشرفته تری نسبت به نوع آنالوگ دارد. در سیستم مداربسته تحت شبکه با استفاده از فیبر نوری محدودیتی در طول کابل کشی نمی باشد. ( البته با استفاده از مبدل می توان از فیبر نوری برای سیستم مداربسته آنالوگ هم استفاده کرد اما معمولا به دلیل هزینه های بالای پیاده سازی و کیفیت پایین این محصولات اینکار انجام نمی شود )

نرم افزار سیستم مداربسته : در سیستم مداربسته تحت شبکه (IP) شما به قابلیت های نرم افزاری زیادی دسترسی دارید و نرم افزارهای کنترل شبکه امکانات زیادی را در اختیار اپراتورهای سیستم مداربسته قرار می دهند. در مقابل در سیستم آنالوگ این امکانات بسیار محدود می باشد.

تعداد فریم تصویر دوربین مداربسته : بحث فریم تصویر معمولا در سیستم مداربسته IP مطرح می شود, به این دلیل که خروجی تصویر در دوربین آنالوگ Real-Time می باشد. معمولا هر چقدر کیفیت تصویر دوربین مداربسته IP بیشتر باشد تعداد فریم ها کمتر می شود. در زمان انتخاب دوربین مداربسته باید به این فاکتور مهم توجه داشت.

انعطاف پذیری سیستم مداربسته : سیستم مداربسته تحت شبکه معمولا دارای انعطاف پذیری بیشتری نسبت به سیستم آنالوگ می باشند. انعطاف پذیری به معنی قابلیت تغییر در سیستم بعد از پیاده سازی می باشد که در سیستم آنالوگ اجرای بسیاری از تغییرات پس از پیاده سازی تقریبا امکان پذیر نمی باشد.

 

کدام سیستم مداربسته برای شما مناسب است ؟

سیستم های مداربسته تحت شبکه دارای قیمت بالاتر و هزینه پیاده سازی بیشتر می باشند, اما در مقابل کیفیت تصویر بیشتر و امکانات بیشتری در اختیار شما قرار می دهند. اگر هزینه شما محدود می باشد در کارایی های معمولی و عمومی می توانید از سیستم مداربسته آنالوگ یا تکنولوژی های جایگزین مثل سیستم مداربسته AHD استفاده کنید. اما برای اماکن بزرگ و کارایی های نظارتی خاص به هیچ وجه سیستم آنالوگ به دلیل محدودیت کیفیت و امکانات توصیه نمی شود و بهتر است از سیستم مداربسته تحت شبکه (IP) استفاده شود.