HVR مخفف Hybrid Video Recorder و به معنی دستگاه ضبط تصاویر ترکیبی می باشد. دستگاه اچ وی آر یا Hybrid DVR به کاربر اجازه می دهد تصاویر دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه (IP) را به صورا همزمان در یک دستگاه ذخیره نمایید.

در واقع یک سیستم مداربسته هیبریدی از مجموعه از دوربین های مداربسته IP و آنالوگ تشکیل می شود.

از جمله کاربردهای مهم این سیستم نظارت تصویری عدم نیاز به جایگزینی همه دوربینها در ارتقا سیستم آنالوگ به سیستم تحت شبکه می باشد.

سیستم مداربسته هیبرید

طراحی سیستم و دوربین مداربسته هیبریدی

طراحی سیستم مداربسته هیبرید کار سختی نیست. دوربین مداربسته آنالوگ با استفاده از کابل کواکسیال می تواند برای مسافت ۵۰۰ متر بدون تقویت کننده به دستگاه HVR متصل شود.

دوربین مداربسته IP هم از طریق کابل شبکه اترنت تا فاصله ۱۰۰ متر بدون نیاز به تقویت کننده شبکه می تواند به دستگاه HVR متصل شود.

مزایای استفاده از دوربینهای مداربسته آنالوگ هزینه کمتر آنها ، نیاز به فضای ذخیره سازی کمتر در هارد دیسک و پهنای باند کمتر شبکه می باشد در مقابل دوربینهای مداربسته IP کیفیت بالاتر تصویر و قابلیت های بیشتری را در اختیار ما قرار می دهند.

سیستم های نظارتی ترکیبی این امکان را در اختیار کاربر قرار می دهند که در مکانهایی که از اهمیت کمتری برخوردار می باشند برای کاهش هزینه ها از دوربین مداربسته آنالوگ استفاده کنیم و در مناطقی با اهمیت بالاتر و نیاز به نظارت بیشتر از دوربینهای مداربسته تحت شبکه با کیفیت تصویر بالاتر استفاده نماییم.

با استفاده از دستگاه HVR می توان تصاویر هر دو سیستم مداربسته را در یک دستگاه مشترک ذخیره نمود و هزینه های خود را تا حدود زیادی کاهش داد.

دیاگرام سیستم مداربسته Hybrid

یک نمونه سیستم مداربسته هیبریدی – نمایندگی فروش خودرو

به عنوان مثال می خواهیم یک سیستم هیبریدی را در یک نمایندگی بزرگ فروش خودرو را پیاده کنیم. در ساختمان اصلی از چند دوربین مداربسته آنالوگ و IP استفاده خواهیم کرد.

برای این منظور دوربینهای آنالوگ را از طریق کابل کوآکسیال و دوربینهای شبکه را از طریق کابل اترنت به سوئیچ POE متصل به دستگاه HVR وصل می کنیم.

از طرفی می خواهیم تعدادی دوربین را در قسمت پارکینگ و درب ورودی که در انتهای محوطه قرار دارد نصب نماییم. برای این منظور بهتر است که از دوربین مداربسته IP و رادیو بیسیم استفاده نماییم.

دوربین مداربسته IP این امکان را در اختیار ما قرار می دهد که تصاویر چند دوربین را از طریق یک اتصال بیسیم به ساختمان اصلی انتقال دهیم.

برای این منظور پس از نصب دوربینهای مداربسته تحت شبکه آنها را به سوئیچ POE متصل می کنیم و سوئیچ را به یک رادیو وایرلس که می تواند روی دکل برق و به سمت رادیو دیگر در ساختمان اصلی تنظیم شده وصل نماییم.

رادیو دیگر که در ساختمان اصلی قرار دارد پس از دریافت تصاویر آنها را از طریق سوئیچ POE به دستگاه HVR انتقال می دهد.

نکات مهم در سیستم مداربسته Hybrid

پهنای باند و فضای ذخیره سازی دستگاه HVR

در هنگام خرید تجهیزات سیستم مداربسته هیبرید به کیفیت دوربینهای مداربسته ، پهنای باند پشتیبانی شده توسط دستگاه و حجم هارد دیسک آن توجه لازم را انجام دهید.

دوربینهای مداربسته IP به دلیل کیفیت بالاتر تصاویر نیاز به پهنای باند شبکه بیشتر و فضای ذخیره سازی بالاتر برای تصاویر می باشند.

در مقابل دوربین های مداربسته آنالوگ به دلیل رزولوشن پایینتر تصاویر نیاز به فضای ذخیره سازی پایینتری می باشند.

تعداد دوربین مورد پشتیبانی توسط دستگاه HVR

تعداد دوربین مداربسته قابل نصل توسط دستگاه HVR بسته به مدل متفاوت می باشد. دستگاه  HVR دارای تعداد ورودی محدود BNC برای دوربینهای آنالوگ (۴, ۸, ۱۶ و …) و پورت شبکه برای دوربینهای تحت شبکه می باشد.

تعداد دوربینهای تحت شبکه پشتیبانی شده توسط دستگاه به پهنای باند و رزولوشن دوربینهای مداربسته IP بستگی دارد. در هنگام خرید حتما به پهنای باند شبکه دستگاه توجه نمایید.

مزایای استفاده از دستگاه ضبط تصاویر مداربسته هیبرید (Hybrid) – دستگاه HVR

همانطور که در ابتدا اشاره شد به طور کلی دستگاه HVR قابلیت کار با هر دو سیستم مداربسته آنالوگ و IP را دارد و در واقع دستگاهی بین دستگاه DVR و NVR ولی با قابلیت های محدود تر شبکه می باشد.

از مزایای استفاده از سیستم مدار بسته ترکیبی می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • کاهش هزینه های ارتقا سیستم آنالوگ با حذف نیاز به جایگزینی همه دوربینها
  • کاهش هزینه ها از طریق استفاده ترکیبی از دو سیستم تحت شبکه و آنالوگ
  • هزینه کمتر نسبت به سیستم کامل تحت شبکه

در مطالب بعدی سعی خواهیم نمود شما را با روش نصب و پیاده سازی این سیستم نظارتی بیشتر آشنا نماییم.