ویدئو بالن (Video Balun) چیست؟

ویدئو بالن، یک دستگاه تقویت کننده در دوربین مدار بسته است که ارسال تصاویر را با استفاده از یک جفت سیم به هم تنیده شده ی بدون شیلد محافظ به جای کابل کواکسیال انجام می دهد. کلمه “balun” از ترکیب عبارت های متقارن و نامتقارن به دست آمده است. وظیفه یک بالون تبدیل سیگنال نامتقارن به سیگنال متقارن است. هنگامی که سیگنال تصویر با کابل کواکسیال ارسال می گردد، مسافت طی شده با سیگنال؛ محدودیت دارد زیرا این سیگنال به صورت سیگنال نامتقارن است و در معرض تداخل فرکانس رادیویی یا نویز خواهد بود. برای به حداقل رساندن این نویز درکابل های کواکسیال از شیلد محافظ مخصوص استفاده می‌گردد.

ویدئو بالون سیگنال ویدئویی را به صورت متقارن تبدیل می‌کند که در این حالت هر یک از دو سیم به هم تنیده شده؛ سیگنال یکسانی با میدان‌های مغناطیسی با قطب های مخالف هم منتقل می کنند. نویز تاثیر یکسانی بر روی هر یک از سیگنال‌ها دارد. وقتی که سیگنال‌ها ترکیب می‌شوند، آن نویز حذف می‌گردد. با استفاده از یک بالون تعبیه شده، یک جفت سیم به هم تنیده شده‌ی بدون شیلد محافظ قادر خواهد بود ویدیو را به مسافت های بسیار طولانی تر از کابل کواکسیال و با هزینه کابل کشی کمتر ارسال کند.

انواع مختلف ویدئو بالون

ویدئو بالن پسیو PASSIVE که هیچگونه تقویتی بر روی سیگنال ارسالی ندارد و تنها قادرند سیگنال نا متقارن را به متقارن تغییر دهند و به منبع تغذیه نیازی ندارند این ویدئو بالن‌ها قابلیت انتقال تصاویر تا فاصله هزار متری را دارند.

ویدئو بالن اکتیو active است که به تقویت سیگنال نیز می پردازد. مزیت اصلی این ویدئو بالن ها ارسال سیگنال تا مسافت های طولانی تر است. در استفاده از این نوع ویدئو بالن، بسته به نوع کابل، امکان ارسال اطلاعات تصاویر حتی تا فاصله دو هزار متری نیز مقدور است. ویدئو بالن های اکتیو نیاز به منبع تغذیه دارند.

ویدیو بالن

برخی از مهمترین کاربردهای ویدیو بالون ها:
  • استفاده از ویدیو بالن برای تقویت سیگنال دوربین مدار بسته در سیم کشی های طولانی
  • ادغام تصاویر دوربین مداربسته و استفاده از یک کابل بجای چند کابل ( مبدل کابل دوربین مدار بسته)
  • تقویت سیگنال و بالانس سیگنال جهت جلوگیری از نویز